Malmska valen - nu som mobilapp!

Sedan Göteborgs Naturhistoriska Museum öppnade i nuvarande lokaler i Slottsskogen 1923 har Malmska valen varit ett oerhört populärt inslag på museet, ett återkommande samtalsämne och ett av Göteborgs verkliga landmärken. Nu har Malmska valen fått ett nytt liv – i den digitala världen som mobilapplikation.

Nominerades till årets pedagogiska projekt

Malmska valen-appen blev nominerad till Årets pedagogiska projekt 2014.
Klicka här för att läsa mer.

Ladda hem appen:

Sök efter Malmska valen i Appstore och ladda ned appen. Än så länge finns appen bara för iPhone.

Mer om Malmska valen

Klicka här för att läsa mer om Malmska valen.

Malmska valens historia i bilder

Klicka här för att kika på Malmska valens historia i bilder.

Från Askimsviken 1865 till interaktiv videowalk

Malmska valen som mobilapp är framför allt en videowalk som förflyttar dig från Ostindiska huset från tiden kring 1918, och gör en resa från ett museum till ett annat. Med hjälp av appen förflyttar du dig såväl fysiskt som fiktivt. Gående tar du del av valens historia. Skärmen visar hus och gator i nutid och dåtid. Du hör ett ljud bakom dig, vänder dig om för att se, men inser att det är ljudet från videowalken som spelat ett spratt i din verklighet.

Längs vägen iscensätts flera konstverk; dans, musik, film, ljudverk och textbaserad monolog. Den konstnärliga blicken faller på detaljer som aktiverar vårt gemensamma minne av myter, symboler och berättelser. Bilder och ljud som skapar samhörighet och ger oss redskap att se oss själva som människor, en varelse, i förhållande till valen.

För att få veta lite mer om den mobila applikationen ställde vi några frågor till appens curatorer.

Vad är bakgrunden till mobilappen?

- Det började på kursen i Curatoriella metoder för arkiv och samlingar på Akademi Valand. Det var Petra Johansson och jag som höll i den, berättar Neta Norrmo. Sarah Schmidt gick den och vi kände även henne sen tidigare och hade gjort en visualisering på tre hängande papper till ett musikverk Unio Mystica som uruppfördes på Artisten. Under kursen samverkade vi med Naturhistoriska museet och var där en period med föreläsningar och visningar av personalen för att kursdeltagarna skulle kunna göra verk utifrån objekt de valt ut. Vi blev jättesugna på att jobba mer där, berättar Neta Norrmo som tillsammans med Petra Johansson och Sarah Schmidt skapat appen.

Varför valde ni att arbeta med just Malmska valen?

- Först valde vi bort den för att den är så känd men så kom vi på att just därför så har man inte behövt lyfta fram den för att väcka intresse. När så Petra berättade att den hade flyttats 1918 så gick vi igång eftersom vi alla älskar Janet Cardiffs videowalks. Sen föll det ena efter det andra på plats med alla dessa foton, berättelser, minnen och delar av valen. Den är också så oerhört viktigt för alla i Göteborg.

Malmska valen är på tapeten med jämna mellanrum, bland annat diskuterades det flitigt i våras om det har varit café eller inte inuti valen. Vad tror ni att det är med Malmska valen som gör den så fascinerande?

- Storleken, världens största djur. Det är inte så ofta man ser dessa giganter ens på film. Forskningen går framåt och vi får veta mer om hur intelligenta de är, hur empatiska, att de är flockdjur och talar med varandra. Vi känner kanske igen oss. Fascinerande är ju att de lever så länge. I något program berättades det om en val som upplevt franska revolutionen och fortfarande lever. Så har vi ju mytiska och bibliska berättelser om havets jättar.

Vad har ni för förhoppningar med appen?

- Vi vill inspirera publiken till att titta på saker och objekt i samlingarna med nya ögon. Vi vill inspirera museerna till att plocka fram objekt ur arkiv och samlingar och visa dem. Vi vill jättegärna själva få arbeta mer med museer och andra som har samlingar. Det är så roligt att testa nya metoder och nya sätt att berätta, uppeva, minnas, associera, förstå. Inte minst se vår egen samtid genom att byta perspektiv när vi tittar på det som är gammalt.

Har du frågor om Malmska Valen - en videowalk, kontakta:

Petra Johansson, petra.johansson.petra@gmail.com
Neta Norrmo, neta@recordari.se
Sarah Schmidt, sarah@golddiggerproductions.se

Apptillverkare: Schimpanz

I samarbete med: Göteborgs Naturhistoriska Museum & Göteborgs Stadsmuseum

Appen har finansierats av bland annat Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad Kulturförvaltningen.