Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Lökskal och skrot - hur kläder får färg

Bild på naturligt färgat tyg

SKOLA Går dina elever i årskurs 6-9? Vill ni vara med och skapa en utställning på Göteborgs naturhistoriska museum? Utställningen kommer handla om hur kläder får färg och ska visas hela sommaren 2022 på museet. Läs mer om hur ni deltar här.

Hur går det till?
Med hjälp av lökskal och rostiga föremål får eleverna färga in lakansväv som de sedan sammanfogar på olika sätt. Textilkonstnär Annika Andersson förbereder materialet och skapar utställningen av elevernas material.

Innan eleverna sätter igång med sina färgexperiment har de varit på en museilektion, antingen digitalt eller på plats. Museets pedagog ger klassen en vandring genom museet och berättar hur färgning av textilier påverkar miljön. Går det att färga hållbart?

Vill du vara med?
Skicka ett mejl till pedagoger.naturhistoriska@vgregion.se så snart som möjligt. Tio klasser får chansen. Först till kvarn! 

Tidsplan och planering

Januari/februari: Museilektion på temat färg och textil. Antingen på plats på museet eller livestream via Teams. Dag och tid bestäms tillsammans med Göteborgs naturhistoriska museum. Du får material skickat till din skola med instruktioner för 3-4 lektioners experimentellt arbete.

Efter museilektionen:
Lektion 1: Färgning.
Lektion 2: Packa upp det färgade tyget.
Lektion 3 och 4:  Eleverna syr föremål och strukturer enligt instruktioner. De kommer sedan att användas i utställningen. Vill du även att eleverna skriver något kring temat så är vi öppna för det.

April: Föremålen lämnas in till Göteborgs naturhistoriska museum.
1 juni: Vernissage av utställningen, digitalt eller på museet.
Sommaren 2022: Utställningen visas på Göteborgs naturhistoriska museum.

Pris: 500 kr per klass för material, museilektion och utställning.

Koppling kursplaner

Årskurs 6
Slöjdens arbetsprocesser
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg. 

Slöjden i samhället
- Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
- Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.

Årskurs 7-9
Slöjdens arbetsprocesser
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

Slöjden i samhället
- Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Senast uppdaterad: 2021-11-26 17:05