Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Fyra frågor till Patrik Lindenfors

Bild på Patrik Lindenfors

Hur skiljer sig människor från andra djur när det kommer till att lära sig saker? Vi ställde den och tre andra frågor till Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution. Så här svarar han.

1. Vilka är våra (människans) drivkrafter att lära oss? Hur skiljer vi människor oss från andra djur när det gäller att lära oss saker?
Vi människor är, till skillnad från alla andra djur, helt beroende av kulturell inlärning för att klara oss i världen. Vi har därför tidigt stora drivkrafter att lära oss från varandra. Det handlar först och främst om att vi måste lära oss språk för att ha möjlighet att lära oss allt annat. Efter att vi "installerat" språket följer många andra kunskaper, som till exempel vad som är ok beteende, hur man tar sig fram i världen och var vi får mat.

2. Berätta något du tycker är viktigt att känna till om människan/oss själva i en samtida samhällskontext?
Vi tänker förvånansvärt lite själva utan har blivit formade av biologisk och kulturell evolution till de vi är. Det här, menar jag, borde göra oss mer empatiskt inställda till varandras tillkortakommanden.

3. När jag läste om din bok förekom två spännande skrivningar eller formuleringar: ”Demokratisering som en evolutionsprocess” ”Myrstacken som ger oss personligt ansvar” Kan du utveckla något kring hur de relaterar till din forskning?
Jag forskar på demokratiutveckling genom att låna in verktyg från evolutionsbiologin. Det handlar mest om metodutveckling, men vi har ändå fått en del intressanta resultat. Till exempel har vi identifierat tydliga reformsekvenser under demokratiseringar, som är rätt lika vare sig dessa processer lyckas eller misslyckas. Men i de fall då man infört en oberoende valmyndighet tidigt i processen har demokratisering ofta lyckats bättre. En annan sak vi har kunnat identifiera är det väldigt intuitiva resultatet att demokratisering lyckas bättre i rikare länder med en bättre utbildad befolkning. Hjärnan hämtar in information från omgivningen och sprider den bland neuronen på ett sätt som liknar hur en myrstack hämtar in information om omgivningen och sprider den bland myrorna. Hur detta leder till personligt ansvar kräver en hel bok för att förklara.

4. Hur kom du på att du ville skriva den här boken?
Orsaken var ett specifikt forskningsresultat som passade som en pusselbit i vår förståelse av mänskligt tänkande. När den pusselbiten föll på plats tyckte jag att vi hade fått en väldigt heltäckande (om än inte komplett) förståelse av mänskligt tänkande. Vi kände till biologisk och kulturell evolution sedan tidigare, samt de inlärningsprocesser som vi delar med andra djur. Pusselbiten som fattades handlar om vad som skiljer människors och djurs tänkande åt. Det verkar vara förmågan att läsa av information ur sekvenser som andra djur inte klarar av. Det gör att de kan lära sig tusentals ord men går bet på grammatik, när man försöker lära dem språk.

Senast uppdaterad: 2022-11-22 14:45